| < Lipiec 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy

Wpisy z tagiem: kolej

niedziela, 01 lipca 2018
Do trzech razy sztuka

Kolejna odsłona stacji w Świętoszowie (woj. dolnośląskie), na linii Żagań - Zebrzydowa. Pisałem już w poprzednim wpisie, że przed wojną miejscowość nazywała się Neuhammer, co w tłumaczeniu na polski oznacza "Nowy Młot Kowalski". Nazwa związana była z zakładanymi już w średniowieczu piecami do wytopu rudy żelaza (stąd też nazwy innych okolicznych miejscowości: Rudawica, Nowa Kuźnia, czy ul. Żelazna na południu Żagania).

Po wojnie nazwę należało zastąpić polską. Nawiązując do hutniczych tradycji zastosowano tłumaczenie "Kuźnica Nowa". Ale nazwa obowiązywała zaledwie kilka miesięcy i zmieniono ją na Radzińsk. Ta też nie utrzymała się długo, bo w 1947 roku wymyślono Świętoszów, i tak pozostaje do dziś.

Stacja miała kiedyś dwa perony i wyglądała tak jak na tym zdjęciu sprzed 1920 roku. A dziś? Trochę gorzej niestety... Oto te same ujęcia dzisiaj:

Świętoszów - stacja kolejowa 13

 Świętoszów - stacja kolejowa 14 

 

Przybliżenie budynku od strony peronów z widoczną nad wejściem do poczekalni, poniemiecką nazwą stacji

Świętoszów - stacja kolejowa 15

Świętoszów - stacja kolejowa 16

 

Widok z peronu pierwszego i zniszczona wiata

Świętoszów - stacja kolejowa 18

  

Wjazd na peron od strony Żagania

Świętoszów - stacja kolejowa 21

 

Pozostałości szaletu: panie na prawo, panowie na lewo (albo na odwrót :)

Świętoszów - stacja kolejowa 20

czwartek, 28 czerwca 2018
Stacja dla trzech państw

Stację kolejową w Świętoszowie wybudowano w roku 1904, pod nazwą Neuhammer. Położona jest na linii Żagań - Zebrzydowa. Sama miejscowość miała duże znaczenie taktyczne, gdyż były tu duże, niemieckie koszary. Okoliczne tereny stanowiły poligon. Później, czyli już po wojnie teren został przejęty przez wojska radzieckie, a dziś stacjonuje tu garnizon polski. Dlatego stacja i przyległe rampy były takie ważne i mocno eksploatowane. Przed wojną od stacji po całym poligonie rozchodziła się jeszcze sieć torów wąskotorowych, dziś zachowały się jeszcze podobno ślady tej kolejki. Ale ja skupiłem się na samej stacji.

Budynek stacji od strony podjazdu. Widać liczne ślady dewastacji, ale nadal rzuca się w oczy piękno architektury i wyraziste kolory elewacji

Świętoszów - stacja kolejowa 1

 

Widok od południowej strony. Na ścianie ozdobny motyw - zapewne symbol kolei niemieckich. Podobny jest na stacji Bielawa Zachodnia. Perony były po lewej stronie budynku

Świętoszów - stacja kolejowa 2

Świętoszów - stacja kolejowa 3

Świętoszów - stacja kolejowa 4

 

Wnętrze budynku stacyjnego w Świętoszowie. Zdjęcia robiłem przez szpary i wyłomy w oknach. Do środka wchodzić to ryzyko

Świętoszów - stacja kolejowa 5

Świętoszów - stacja kolejowa 6

Świętoszów - stacja kolejowa 7

 

Tu była kiedyś nastawnia, w pomieszczeniu przyległym do budynku, jako przybudówka. Zapewne na dolnym poziomie były mechanizmy pędniowe, a wyżej (widoczny brak podłogi) nastawnia.

Świętoszów - stacja kolejowa 8

 

Przy stacji znajduje się niewielka rampa wyładowcza

Świętoszów - stacja kolejowa 9

 

Wieża ciśnień

Świętoszów - stacja kolejowa 10

 

Nieco dalej na północ położone są rampy przeładunkowe, wybudowane za czasów stacjonowania w Świętoszowie wojsk radzieckich. Brukowany plac przeładunkowy ma kilkaset metrów długości. Przy wysokiej na ok 1,5 m. rampie znajdowało się prawdopodobnie 10 torów kolejowych. Równia torowa jest w tym miejscu naprawdę szeroka, aczkolwiek przez lata znacznie zarośnięta

Świętoszów - stacja kolejowa 11

Świętoszów - stacja kolejowa 12

W następnym poscie druga część stacji Świętoszów

niedziela, 24 czerwca 2018
Dwie małe stacyjki

Linia kolejowa na odcinku Żagań - Zebrzydowa nieczynna jest od 1991 roku. Jeździły tędy bezpośrednie pociągi do Jeleniej Góry. Jest to pierwsza linia, którą zamknięto na żagańskim węźle kolejowym. W 2017 postanowiłem zwiedzić kilka okolicznych przystanków kolejowych. Dziś przedstawię dwa. Najpierw Trzebów. Co prawda byłem w Trzebowie kilka lat temu, ale ponieważ położony obok stacji budynek pracowników kolejowych był jeszcze zamieszkany, nie chciałem się ładować się komuś na podwórko, by sfotografować peron. Dziś to już pustostan, więc śmiało mogłem przyjrzeć się resztkom stacji. Położona jest ona w lesie, na odludziu od wioski, toteż niełatwo było ją odszukać. Ale udało się...

Trzebów - stacja 1

 

Widok w kierunku Zebrzydowej i słupek hektometrowy 96,5

Trzebów - stacja 2

Trzebów - stacja 3

 

Widok w kierunku Żagania

Trzebów - stacja 4

 

Resztki infrastruktury

Trzebów - stacja 5

 

Następna zwiedzona przeze mnie stacyjka to Łozy. W zasadzie to przystanek, składający się wyłącznie z krawędzi peronowej. Czy był tam kiedyś budynek stacyjny albo jakaś wiata dla pasażerów? Tego nie pamiętam, chociaż nie raz przejeżdżałem przez Łozy

Peron, i z lewej strony budynek byłych pracowników kolejowych

Łozy - stacja kolejowa 1

 

Peron i widok w kierunku Zebrzydowej

Łozy - stacja kolejowa 2

Łozy - stacja kolejowa 3

Łozy - stacja kolejowa 4

 

Widok w kierunku Żagania

Łozy - stacja kolejowa 5

 

Przejazd kolejowy w Łozach, nieco na południe od przystanku

Łozy - stacja kolejowa 6

Łozy - stacja kolejowa 7

Łozy - stacja kolejowa 8

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 148