| < Luty 2011 > |
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
sobota, 26 lutego 2011
W kierunku Legnicy

Dziś zamieszczam zdjęcia torów kolejowych w kierunku Legnicy. Szlak istnieje od 1875 roku i jest jednym z nielicznych, po których ciągle kursują jeszcze szynobusy. Niestety odcinek Żagań - Miłkowice planuje się zamknąć dla ruchu pasażerskiego od przyszłego roku. Póki co istnieje. Tak wyglądał w sierpniu 2009 roku:

1. Widok z peronu I w kierunku Legnicy

peron I

2. Widok w stronę stacji - pierwsze rozjazdy. Poniżej to samo miejsce w kierunku Legnicy

torowisko

głowica LG

3. Wiadukt nad ul. Żelazną i skrzyżowanie z ul. Kolejową, która biegnie wzdłuż torów do stacji PKP

wiadukt 5

wiadukt 4

4. Wskaźnik W5 - granica przetaczania, a trochę dalej semafor wjazdowy na stację Żagań

w5 i wjazdowy

5. Przejazdy w dzielnicy Moczyń. Pierwszy przez ul. Krótką a wzdłuż torów ul. Wiejska.

wiejska krótka

6. Kolejny przejazd na Moczyniu - przez ul. Wiejską - połączenie z ul. Szkolną. Zdjęcie z roku 2011

przejazd ul Wiejska 2011

7. Wiadukt. Górą biegnie tor do Głogowa i Nowej Soli. Obydwa zdjęcia zrobione w stronę Żagania; na drugim widać reflektory zbliżającego się EC Wawel do Krakowa, który wtedy jeszcze jeździł przez Żagań

wiadukt torowy 1

wiadukt torowy 3

8. Ten sam wiadukt. Widok z góry w stronę Legnicy

wiadukt torowy 2

9. Przejazd przez polną / leśną ścieżkę

leśna ścieżka

piątek, 25 lutego 2011
W kierunku Głogowa

Ta linia powstała w roku 1846. W latach  2002 - 2006 wstrzymano ruch pasażerski, potem wznowiono na odcinku Żagań - Niegosławice. Od października 2010 pociągi pasażerskie (tzn szynobusy)  ponownie przestały kursować ze względu na niską opłacalność. Na szlaku tym można zobaczyć zatem wyłącznie pociągi towarowe. Oto kilkanaście  fotek zrobionych w sierpniu 2009 roku.

1. Widok z peronu II w kierunku Głogowa

peron II

2. Oddalam się od żagańskich peronów. Po lewej częsty motyw moich zdjęć - elewator

z dala

wiadukt kolejny

7. A to widok z góry czyli z wiaduktu

z góry

8. Kilkaset metrów za wiaduktem; widok w stronę Żagania. Górą biegnie tor do Nowej Soli, co widać też z prawej strony

za wiaduktem

9. Z toru do Głogowa korzystają pociągi towarowe. Obok powinien być ten drugi nowosolski. W tle zabudowania dzielnicy Moczyń

10. Zabytkowy most na rzece Bóbr z "balkonikami"

zabytkowy most 1

zabytek

11. Zaraz za mostem rozjazd toru na dwa kierunki. Prosto do Głogowa, w lewo do Nowej Soli

rozjazd na dwa kierunki

12. I dalej prościutko do Głogowa...

prościutko do Głogowa

W kierunku Nowej Soli

Ruch na tym szlaku wstrzymano w roku 1993. Potem chyba w 2002 na jakiś czas przywrócono ruch towarowy na odcinku Żagań - Stara Kopernia - Tomaszowo. Kursowały wtedy cysterny do składu paliw w Tomaszowie. Aktualnie, co widać na zdjęciach, tory są nieprzejezdne. Zdjęcia robiłem w sierpniu 2009 r

1. Widok z peronu IV w kierunku Nowej Soli

peron IV

2. Daleko widać żagańską stacje; po lewej elewator zbożowy; po prawej widać przejezdny i używany tor do Niegosławic i Głogowa.

elewator 2

3. Wiadukt nad ul Żelazną - widok w stronę stacji. Po lewej stronie resztki toru do Nowej Soli z "zabytkowymi" podkładami. Po prawej tor do Niegosławic i Głogowa.

Żelazna

4. Ten sam wiadukt widziany z ulicy

wiadukt 2

5. Semafor bez najważniejszego ale już niepotrzebnego elementu

semafor 2

6. Wiadukt w kierunku Nowej Soli. pod nim tor do Niegosławic i Głogowa. Nienajlepszy stan techniczny - z obawą przechodziłem na drugą stronę

na wiadukcie

7. Ten sam wiadukt widziany z dołu czyli z toru głogowskiego

wiadukt 3

8. Widok w kierunku Żagania. Tory ponownie biegną obok siebie. Ale za wiaduktem odwrotnie: ten z lewej do Niegosławic i Głogowa. Natomiast po prawej widać to, co zostało z toru do Nowej Soli czyli puste miejsce. Zdjęcia robione w okolicach dzielnicy Moczyń.

Moczyń 1

Moczyń 2

Moczyń 3

Moczyń 4

9. Zabytkowy most na rzece Bóbr, kilka kilometrów od stacji. Widok w stronę Nowej Soli  i Głogowa. Za mostem widać rozjazd na dwa wyżej wymienione kierunki. Niegdyś, jak były dwa tory,  rozjazdu nie było a oba tory biegły równolegle obok siebie.

na Bobrze 1

na Bobrze 2

na Bobrze 3

10. Tor do Nowej Soli skręca w kierunku północnym

na północ

11. Wiadukt nad polną drogą w okolicy miejscowości Machów

Machów

Machów 2

12. Przez ten odcinek ledwo przeszedłem; a ominąć się nie dało ze względu na dosyć wysoki i stromy nasyp po obu stronach toru

dżungla

13. Ładny widoczek. Na horyzoncie w szpalerze drzew przebiega droga krajowa numer 12, którą wkrótce przetniemy

DK12

14. Po drodze "Wars" - można się posilić, choć menu niezbyt urozmaicone  :)

wars

15. Tutaj tor idzie w wykopie; teren zacieniony i wilgotny, tory w wielu miejscach porośnięte mchem. Zdjęcie robiłem w najbardziej nasłonecznionym miejscu, ale ogólnie to nieprzyjemny odcinek szlaku

wąwóz

16. Dochodzimy do wiaduktu, po którym biegnie droga nr 12. Wiadukt po niedawnym remoncie, ale za nim dżungli ciąg dalszy. Dalej już tego dnia nie szedłem...

widukt drogi 12

17. To zdjęcie zrobiłem rok później - latem 2010 roku. Okolice Starej Koperni - widać już budynki wsi. Stoję na torze do Nowej Soli, natomiast tor obok po prawej stronie biegnie ze Starej Koperni, do miejscowości Tomaszowo. Dawniej była tam baza wojsk radzieckich z lotniskiem.