| < Maj 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
środa, 25 kwietnia 2018
Zaręba na Uboczu Lasów

Czy tytuł wpisu ma jakiś głębszy sens? Nie wiem. Ale to zdanie powstało z nazw miejscowości, które chcę przedstawić. Wracając do domu (pociągiem rzecz jasna) mijałem takie oto stacje:

Ubocze - między Gryfowem Śląskim a Lubaniem Śląskim. Infrastruktura - jak widać - bardzo skromna: tablica z nazwą stacji i słup z rozkładem jazdy - to wszystko. Za to dużo miejsca na peronie dla podróżnych :)

Ubocze - przystanek kolejowy

 

Na odcinku Lubań Śląski - Zgorzelec znajduje się Zaręba. Tutaj chociaż jest budynek a otoczenie peronowe w miarę zadbane - nawet kwiaty są...

Zaręba - przystanek kolejowy 1

Zaręba - przystanek kolejowy 2

 

Tuż przed Zgorzelcem mijamy Jerzmanki. Nieco wcześniej pokazywałem panoramę wioski

Jerzmanki - przystanek kolejowy

 

Między Zgorzelcem a Węglińcem - krótki postój w Lasowie

Lasów - przystanek kolejowy

niedziela, 22 kwietnia 2018
Krótka chwila w Pieńsku

Kilkakrotnie przejeżdżałem w ostatnich czasach przez Pieńsk, ale nigdy nie udało mi się zrobić nadającego się do publikacji zdjęcia stacji kolejowej. Dziś zamieszczam widok budynku stacyjnego zrobiony z okna pociągu

Pieńsk - stacja kolejowa

Ujęcia ulic Pieńska - też z okna pociągu przedstawiałem w ubiegłym roku

sobota, 14 kwietnia 2018
Zapach remontu

Idąc ul. 1 Maja w Jeleniej Górze docieram do zachodniej głowicy stacji kolejowej. Stacja położona jest ok. 2 km w kierunku wschodnim od ścisłego centrum miasta. Pierwszym z lewej strony torem jeździły kiedyś pociągi do Poznania i Szczecina przez Żagań

Jelenia Góra - stacja kolejowa 1

 

Stacja "wciśnięta" jest między ul. 1 Maja a Wincentego Pola

Jelenia Góra - stacja kolejowa 2

 

Budynek dworca, który wybudowany został w 1886 roku, wraz z doprowadzeniem do Jeleniej Góry pierwszego odcinka Śląskiej Kolei Górskiej

Jelenia Góra - stacja kolejowa 3

 

Wnętrze hali dworcowej oraz tunel pod peronami

Jelenia Góra - stacja kolejowa 4

Jelenia Góra - stacja kolejowa 5

 

Widoki na perony. W latach 2015 - 2017 trwał remont stacji. Zatem dopiero niedawno został zakończony i można powiedzieć, że jeszcze pachnie farbami i świeżością

Jelenia Góra - stacja kolejowa 6

Jelenia Góra - stacja kolejowa 7

 

Widok budynku od strony peronów

Jelenia Góra - stacja kolejowa 8

 

Pociągi ustawione jak do startu. Na skrajnym, prawym torze stoi Pendolino, czyli ED250, które kursują przez Jelenią Górę od kwietnia 2016 roku

Jelenia Góra - stacja kolejowa 9

 

Peron 1c kończy się ślepo zakończonym torem. Dziś, w dobie szynobusów nie stanowi to problemu, ale dawniej, gdy składy ciągnęły lokomotywy, używano przedstawionej na pierwszym planie obrotnicy. Umożliwiała ona oblot lokomotywy po sąsiednim torze (po ostatnim remoncie został rozebrany). W miejscu dawnego toru stoi teraz słup bramki trakcyjnej. Po lewej stronie widać mechanizm korbowy do ręcznego przestawiania zwrotnicy.  W tym linku można zobaczyć, jak wyglądała stacja w Jeleniej Górze w 1915 roku (po prawej stronie widać tę obrotnicę). A tak na marginesie zastanawiam się, czy prostszym rozwiązaniem nie byłoby po prostu zamontowanie zwykłego rozjazdu?

Jelenia Góra - stacja kolejowa 10

 

Widok na początek peronu 1c strony zachodniej. Na pierwszym planie wyraźnie widać świeżo usypane miejsce po torze, który służył do oblotów lokomotyw. Zaś po drugiej stronie torów - nieczynna nastawnia JGB3

Jelenia Góra - stacja kolejowa 11

 

Widok spod budynku stacji w stronę peronu 1c. Za ogrodzeniem stojący przy peronie 2 pociąg Pesa Dart, czyli ED161

Jelenia Góra - stacja kolejowa 12

Jelenia Góra - stacja kolejowa 13

 

To chyba peron 4 z widokiem na góry

Jelenia Góra - stacja kolejowa 14

 

Nadciągające ciemne chmury zwiastują szybką zmianę pogody. Nie dalej jak za 10 minut będę uciekał przed czerwcową ulewą

Jelenia Góra - stacja kolejowa 15

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 113