| < Luty 2019 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
sobota, 19 stycznia 2019
Wybudowany jako drugi

Przystanek kolejowy Przemków Miasto jest nieczynny od lat, jak i cała linia kolejowa przy której stoi. Wybudowany był w 1920 roku, chociaż w tym malutkim mieście jedna stacja już była. Po co więc druga? Ponieważ wcześniejsza stacja - Przemków Odlewnia - była zbyt daleko od centrum miasta.

Najpierw jednak wiadukt z drogą krajową nr 12. Pod nim był kiedyś tor prowadzący do Chocianowa

Przemków - wiadukt

 

Budynek stacji Przemków Miasto od strony dojazdu i brama wejściowa

Przemków Miasto 1

Przemków Miasto 2

Przemków Miasto 3

 

Przejazd kolejowy przez ul. Dworcową. Stacja zaczyna się zaraz po lewej stronie

Przemków Miasto 4

 

Ten sam przejazd i budynek od strony peronu

Przemków Miasto 5

Przemków Miasto 6

 

Widok z peronu na południe, czyli w stronę Chocianowa

Przemków Miasto 7

 

Na koniec spojrzenie w stronę stacji Przemków Odlewnia oraz dalej - Niegosławic

Przemków Miasto 8

piątek, 18 stycznia 2019
Post dla Groszka

Poniższy wpis dedykuję A.G. pochodzącej z tego miasta...

Przemków powstał jako osada targowa około roku 1280. Jednak pierwsze wzmianki o terenach związanych z Przemkowem pochodzą jeszcze z 1015 roku. Pewna kronika relacjonuje przebieg starcia wojennego, jakie miało miejsce na rozległych Bagnach Przemkowskich, położonych na północ od późniejszego miasta. Dziś Przemków zamieszkuje 6,5 tys. mieszkańców. Tyle teorii - teraz praktyka, czyli miasto w obiektywie :)

Wjazd od strony Chocianowa, czyli powitanie!

Przemków wita

 

Ul. Głogowska - dojazd do centrum

Przemków - Głogowska 1

Przemków - Głogowska 2

Przemków - Głogowska 3

 

Plac Wolności - niby rynek o trójkątnym kształcie

Przemków - Plac Wolności

 

Okoliczne uliczki: Ratuszowa...

Przemków - Ratuszowa 1

Przemków - Ratuszowa 2

 

...oraz Zamkowa. Tutaj, w cieniu, na ławeczce miałem chwilę odpoczynku oraz spożyłem posiłek :)

Przemków - Zamkowa

 

I dalej w drogę: ulica nosi nazwę Plac Targowy, chociaż żaden plac, ani targ nie rzucił mi się w oczy. Możliwe, że nazwa nawiązuje do średniowiecznej osady targowej i kiedyś był gdzieś w tych okolicach...

Przemków - Plac Targowy

 

A to już jakby inna dzielnica - ul. Fabryczna i pozostałości dawnych Przemkowskich Zakładów Metalurgicznych i późniejszej Odlewni Żeliwa Hydro - Top. W czasach swojej świetności pracowało tu ponad 1000 osób. Produkowano m.in. drogową armaturę kanalizacyjną. Dziś pozostała - zawsze mnie zachwycająca - architektura przedwojennego przemysłu

Przemków - odlewnia 3

Przemków - odlewnia 1

Przemków - odlewnia 2

wtorek, 15 stycznia 2019
Wilkocińskie atrakcje

Nikt nie mówił, że będzie łatwo. O ile jadąc przez Wilkocin napotkałem kilka drogowskazów, wskazujących drogę do opuszczonych bunkrów, to na końcu wsi to udogodnienie się skończyło. Skończył się też asfalt, a ścieżka rozwidlała się w lesie w trzech kierunkach. Na czuja pojechałem lewym łukiem i to nie był dobry pomysł. Ścieżka coraz węższa, coraz bardziej zarośnięta... Musiałem włączyć GPS i nieco skorygować trasę. Tym razem droga była tak piaszczysta, że musiałem pchać rower. Po drodze minąłem pieszych turystów, którzy wracali już z bunkrów i potwierdzili, że dobrze idę. Mimo wszystko szlak powinien być lepiej zaznaczony. Na jednym z blogów czytałem o turystach, którzy nie odnaleźli bunkrów.

No i doszedłem czy dojechałem - jak to nazwać. Najpierw ujrzałem wybetonowany plac manewrowy przed dojściem do bunkrów. Potem musiałem piaszczystą ścieżką wspiąć się na wzniesienie

Wilkocin - bunkry 1

Wilkocin - bunkry 2

 

Obiekty rozsiane są po całym terenie. Dobrze zamaskowane - widać tylko wejścia i frontowe ściany

Wilkocin - bunkry 3

Wilkocin - bunkry 4

Wilkocin - bunkry 5

 

Zajrzałem do jednego z bunkrów. Są to obiekty dwupoziomowe, pełne korytarzy i pomieszczeń. Nie zapuszczałem się głębiej, bo nie taki był główny cel mojej wyprawy. Poza tym samemu - trochę niebezpiecznie...

Wilkocin - bunkry 6

 

Lasy pod Wilkocinem do roku 1992 były użytkowane jako poligony wojsk radzieckich (a przed wojną wykorzystywane przez Wermaht). W jednym z bunkrów mieścił się sztab dowodzenia i centrum łączności ze wszystkimi grupami wojsk radzieckich w Europie Środkowej. Na poniższym screenie z Google Earth czerwonym krzyżykiem zaznaczyłem bunkry. Natomiast z lewej strony od bunkrów wyraźnie widać regularny kwadrat o boku ok 4 km. Jest to piaszczysty pas o szerokości 100 m, oddzielający kiedyś poligon radziecki od części cywilnej. Teraz już trochę zarośnięty, ale wówczas otoczony wysoką siatką z drutu kolczastego. Było też podobno drugie ogrodzenie - pod napięciem

Wilkocin - bunkry 7



To jeszcze nie koniec atrakcji Wilkocina. Po powrocie na główną drogę, zaraz na wioską natrafiłem na czynną kopalnię kruszyw. Należy do pod poznańskiej firmy WPUH Dąbrowa

Wilkocin - kopalnia 1

Wilkocin - kopalnia 2

Tagi: wioski
21:04, jalu66 , wioski
Link Dodaj komentarz »