| < Luty 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28        
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
piątek, 25 lutego 2011
W kierunku Głogowa

Ta linia powstała w roku 1846. W latach  2002 - 2006 wstrzymano ruch pasażerski, potem wznowiono na odcinku Żagań - Niegosławice. Od października 2010 pociągi pasażerskie (tzn szynobusy)  ponownie przestały kursować ze względu na niską opłacalność. Na szlaku tym można zobaczyć zatem wyłącznie pociągi towarowe. Oto kilkanaście  fotek zrobionych w sierpniu 2009 roku.

1. Widok z peronu II w kierunku Głogowa

peron II

 

2. Oddalam się od żagańskich peronów. Po lewej częsty motyw moich zdjęć - elewator

z dala

 

3. Mniej więcej w tym samym miejscu, ale w kierunku Głogowa

do Głogowa

 

4. Wiadukt nad ul Żelazną. Po prawej stronie nieprzejezdny tor do Nowej Soli

nad Żelazną

 

5. Semafor wjazdowy na stację

semafor 2

 

6. Tor do Głogowa. Nad nami wiadukt z nieczynnym torem do Nowej Soli

wiadukt kolejny

 

7. A to widok z góry czyli z wiaduktu

z góry

 

8. Kilkaset metrów za wiaduktem; widok w stronę Żagania. Górą biegnie tor do Nowej Soli, co widać też z prawej strony

za wiaduktem

 

 9. Z toru do Głogowa korzystają pociągi towarowe. Obok powinien być ten drugi nowosolski. W tle zabudowania dzielnicy Moczyń

za wiaduktem

 

10. Zabytkowy most na rzece Bóbr z "balkonikami"

zabytkowy most 1

zabytek

 

11. Zaraz za mostem rozjazd toru na dwa kierunki. Prosto do Głogowa, w lewo do Nowej Soli

rozjazd na dwa kierunki

 

 

12. I dalej prościutko do Głogowa...

prościutko do Głogowa

W kierunku Nowej Soli

Ruch na tym szlaku wstrzymano w roku 1993. Potem chyba w 2002 na jakiś czas przywrócono ruch towarowy na odcinku Żagań - Stara Kopernia - Tomaszowo. Kursowały wtedy cysterny do składu paliw w Tomaszowie. Aktualnie, co widać na zdjęciach, tory są nieprzejezdne. Zdjęcia robiłem w sierpniu 2009 r

1. Widok z peronu IV w kierunku Nowej Soli

peron IV

 

2. Daleko widać żagańską stacje; po lewej elewator zbożowy; po prawej widać przejezdny i używany tor do Niegosławic i Głogowa.

elewator 2

 

3. Wiadukt nad ul Żelazną - widok w stronę stacji. Po lewej stronie resztki toru do Nowej Soli z "zabytkowymi" podkładami. Po prawej tor do Niegosławic i Głogowa.

Żelazna

 

4. Ten sam wiadukt widziany z ulicy

wiadukt 2

 

5. Semafor bez najważniejszego ale już niepotrzebnego elementu

semafor 2

 

6. Wiadukt w kierunku Nowej Soli. pod nim tor do Niegosławic i Głogowa. Nienajlepszy stan techniczny - z obawą przechodziłem na drugą stronę

na wiadukcie

 

7. Ten sam wiadukt widziany z dołu czyli z toru głogowskiego

wiadukt 3

 

8. Widok w kierunku Żagania. Tory ponownie biegną obok siebie. Ale za wiaduktem odwrotnie: ten z lewej do Niegosławic i Głogowa. Natomiast po prawej widać to, co zostało z toru do Nowej Soli czyli puste miejsce. Zdjęcia robione w okolicach dzielnicy Moczyń.

Moczyń 1

Moczyń 2

Moczyń 3

Moczyń 4

 

9. Zabytkowy most na rzece Bóbr, kilka kilometrów od stacji. Widok w stronę Nowej Soli  i Głogowa. Za mostem widać rozjazd na dwa wyżej wymienione kierunki. Niegdyś, jak były dwa tory,  rozjazdu nie było a oba tory biegły równolegle obok siebie.

na Bobrze 1

na Bobrze 2

na Bobrze 3

 

10. Tor do Nowej Soli skręca w kierunku północnym

na północ

 

11. Wiadukt nad polną drogą w okolicy miejscowości Machów

Machów

Machów 2

 

12. Przez ten odcinek ledwo przeszedłem; a ominąć się nie dało ze względu na dosyć wysoki i stromy nasyp po obu stronach toru

dżungla

 

13. Ładny widoczek. Na horyzoncie w szpalerze drzew przebiega droga krajowa numer 12, którą wkrótce przetniemy

DK12

 

14. Po drodze "Wars" - można się posilić, choć menu niezbyt urozmaicone  :)

wars

 

15. Tutaj tor idzie w wykopie; teren zacieniony i wilgotny, tory w wielu miejscach porośnięte mchem. Zdjęcie robiłem w najbardziej nasłonecznionym miejscu, ale ogólnie to nieprzyjemny odcinek szlaku

wąwóz

 

16. Dochodzimy do wiaduktu, po którym biegnie droga nr 12. Wiadukt po niedawnym remoncie, ale za nim dżungli ciąg dalszy. Dalej już tego dnia nie szedłem...

widukt drogi 12

 

17. To zdjęcie zrobiłem rok później - latem 2010 roku. Okolice Starej Koperni - widać już budynki wsi. Stoję na torze do Nowej Soli, natomiast tor obok po prawej stronie biegnie ze Starej Koperni, do miejscowości Tomaszowo. Dawniej była tam baza wojsk radzieckich z lotniskiem.

Stara Kopernia

czwartek, 24 lutego 2011
W kierunku Jeleniej Góry

To pierwszy szlak zamknięty dla ruchu kolejowego. W 1991 r przestały po nim kursować pociągi pasażerskie a kilka lat później towarowe. Za czasów świetności PKP tym szlakiem jeździły pociągi Szczecin- Jelenia Góra i Poznań- Jelenia Góra. Były to tzw "dalekobieżne pociągi osobowe" zatrzymujące się na wszystkich przystankach, przez co podróż ciągnęła się wiele godzin. Na poniższych zdjęciach przedstawiam aktualny stan torów w okolicy Żagania. Fotki robiłem w sierpniu 2009 r.

1. Widok z peronu V w kierunku Jeleniej Góry

z peronu V

 

2. W oddali perony opustoszałego żagańskiego dworca

w dali perony

 

3. Tory nieco zarośnięte. Trochę dalej na torach rosną jeżyny :)

ale zarosło

 

4. Elewator zbożowy z bocznicą. Elewator ciągle czynny, bocznica nieużywana i nieprzejezdna

elewator

 

5. Wskażnik W5 - granica przetaczania. Zaledwie przerasta bujną trawę

W5

 

6. Resztki semafora wjazdowego od strony Jeleniej Góry

semafor

 

7. Wiadukt nad drogą czołgową

nad dogą czołgową

 

8. Ten sam wiadukt widziany z dołu

wiadukt

 

9. Dzielnica Moczyń

Moczyń

 

10. Miasto się kończy - tory biegną dalej...

koniec miasta

 

11. Military area czyli zakaz wstępu na poligon

poligon