| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
sobota, 05 marca 2011
W kierunku Bieniowa

Na tej trasie również można spotkać tylko pociągi towarowe i to dosyć rzadko. A przed wojną była to linia dwutorowa - najkrótsze i najszybsze połączenie między Wrocławiem a Berlinem. Oto zdjęcia, które zrobiłem (jak większość żagańskich szklaków) - latem 2009 roku

1. Widok z peronu I w kierunku Bieniowa

z per I do Bieniowa

 

2. Widok na perony i nastawnię. Aby zrobić takie ujęcie trzeba przejść podziemnym służbowym tunelem od ul Kolejowej

widok na stację

 

3. Grupa torów towarowych; w oddali okrągły budynek nieczynnej już lokomotywowni

grupa towarowa

 

4. Wiadukt nad ul. Przyjaciół Żołnierza w różnych ujęciach. Szeroki bo wielotorowy - część stacji towarowej. Na zdjęciu drugim i czwartym widać lokomotywownię. Na trzecim zdjęciu po lewej stronie - poniemiecka wieżyczka strzelecka służąca niegdyś do obrony newralgicznych punktów kolejowych. W obrębie Żagania jest kilka takich obiektów.

wiadukt Przyjaciół Żołnierza 1

wiadukt Przyjaciół Żołnierza 2

wieżyczka strzelnicza

 

wiadukt Przyjaciół Żołnierza 4

 

5. A to już semafory wyjazdowe

semafory wyjazdowe na Bieniów

 

6. Stara nastawnia Zg 1

nastawnia Zg 1

 

7. Widok na stację i górkę rozrządową od wjazdu z Bieniowa

górka rozrządowa

 

8. Ostatnie rozjazdy i ruiny jakiegoś posterunku

ruiny posterunku

 

9. Wiadukt nad ul. Bema. Za nim osiedle o tej samej nazwie

 wiadukt Bema

 

10. Semafor wjazdowy na stację z kierunku Bieniowa

wjazdowy z Bieniowa

 

11. Przejazd kolejowy przez ul. Konopnickiej. Na pierwszym zdjęciu widać Zakład Energetyki Cieplnej, na drugim fragment osiedla Bema

 ciepłownia

Konopnickiej

 

12. W oddali tarcza ostrzegawcza mówiąca: "zaraz będzie semafor"

tarcza ostrzegawcza

 

13. Most nad rzeką Czerną. Tu już wyraźnie widać, że kiedyś był to szlak dwutorowy

most na Czernej 1

most na Czernej 2

 

14. Wiadukt nad ul. Żarską z konstrukcją po rozebranym po wojnie drugim torze

wiadukt - Żarska

wiadukt - Żarska 2

 

15. Jesteśmy w zasadzie już za miastem. Prosto -  tor do Bieniowa. Odgałęzienie z lewej strony to 200 metrowa bocznica prowadząca do jednostki wojskowej

bocznica do koszar

 

16. A to już brama wjazdowa do koszar

jednostka wojskowa

 

środa, 02 marca 2011
W kierunku Jankowej

Kolejna moja wyprawa to szlak w kierunku Jankowej Żagańskiej - a miała miejsce w czerwcu 2009 r. Używany jest tylko przez składy towarowe. Przed laty kursował tędy m.in. pociąg "do Żar przez Jankową", którym tak z ciekawości raz się przejechałem. Oto zdjęcia tego szlaku w okolicach Żagania

1. Stoimy na peronie V w stronę Jankowej

Z peronu V Jankowa

  

2. Widok na perony z pewnego oddalenia

perony z oddalenia

  

3. Jak widać na słupku jesteśmy 300 metrów od peronu

300 metrów

  

4. Pół kilometra za nami jest stacja. Aby zrobić to zdjęcie musiałem wejść na środek torowiska...

500 m

  

5. A to jeszcze dalej, co wyraźnie widać na słupku hektometrowym. Na pierwszym zdjęciu widać daleko nastawnię, na drugim semafory wyjazdowe na szlak

0,8 km

wyjazdowe na szlak

 

6. Widać już posterunek dróżnika i przejazd przez ul. Lotników Alianckich

posterunek dróżnika

 

7. I rozpoczyna się seria przejazdów kolejowych. Oto przejazd przez ul. Lotników Alianckich z bliska; widok w stronę peronów

 Lotników Alianckich 1

Lotników Alianckich 2

 

8. Często spotykana para: wskaźnik "granica przetaczania" oraz nieco dalej semafor wjazdowy na stację. Można powiedzieć, że tutaj, 1,3 km od peronów kończy się stacja Żagań

para znaków

 

9. Następny przejazd kolejowy w okolicy ul. Wesołej: w stronę Żagania i w stronę Jankowej

 Wesoła 3

Wesoła 1

 

10. I kolejny przejazd - przecinający drogę czołgową. Według zamierzeń, kiedyś ta piaszczysta droga ma być przerobiona na obwodnicę... Widać też zabudowania dzielnicy Kolonia Laski

czołgówka - obwodnica

czołgówka - obwodnica 2

 

11. A to już ponad 3 km od stacji - most na rzece Czerna; dosyć szeroki, jakby przeznaczony na dwa tory. Ale czy kiedyś był tu drugi tor? Nie mam takiej informacji...

most na Czernej 1

most na Czernej 2

 

12. Przejazd przez leśną dróżkę jakieś 6 km za Żaganiem (widok w stronę miasta). To zdjęcie zrobiłem rok później tzn w czerwcu 2010 podczas wyprawy rowerowej do Jankowej i jeszcze dalej...

 do Jankowej

 

sobota, 26 lutego 2011
W kierunku Legnicy

Dziś zamieszczam zdjęcia torów kolejowych w kierunku Legnicy. Szlak istnieje od 1875 roku i jest jednym z nielicznych, po których ciągle kursują jeszcze szynobusy. Niestety odcinek Żagań - Miłkowice planuje się zamknąć dla ruchu pasażerskiego od przyszłego roku. Póki co istnieje. Tak wyglądał w sierpniu 2009 roku:

1. Widok z peronu I w kierunku Legnicy

peron I

 

2. Widok w stronę stacji - pierwsze rozjazdy. Poniżej to samo miejsce w kierunku Legnicy

torowisko

głowica LG

 

3. Wiadukt nad ul. Żelazną i skrzyżowanie z ul. Kolejową, która biegnie wzdłuż torów do stacji PKP

wiadukt 5

wiadukt 4

 

4. Wskaźnik W5 - granica przetaczania, a trochę dalej semafor wjazdowy na stację Żagań

w5 i wjazdowy

 

5. Przejazdy w dzielnicy Moczyń. Pierwszy przez ul. Krótką a wzdłuż torów ul. Wiejska.

 wiejska krótka

 

6. Kolejny przejazd na Moczyniu - przez ul. Wiejską - połączenie z ul. Szkolną. Zdjęcie z roku 2011

przejazd ul Wiejska 2011  

7. Wiadukt. Górą biegnie tor do Głogowa i Nowej Soli. Obydwa zdjęcia zrobione w stronę Żagania; na drugim widać reflektory zbliżającego się EC Wawel do Krakowa, który wtedy jeszcze jeździł przez Żagań

 wiadukt torowy 1

wiadukt torowy 3

 

8. Ten sam wiadukt. Widok z góry w stronę Legnicy

wiadukt torowy 2

 

9. Przejazd przez polną / leśną ścieżkę

leśna ścieżka