| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
poniedziałek, 19 czerwca 2017
Dwie stacje dla 800 osób

Miejscowość Chotków (woj. lubuskie) obecnie liczy sobie nieco ponad  800 mieszkańców. Nie wiem ilu było przed wojną, ale w tamtych czasach były tam aż dwa przystanki kolejowe. O jednym - na nieistniejącej już linii Zielona Góra - Szprotawa pisałem ostatnio. Drugiego przystanku też już nie ma (aczkolwiek linia Żagań - Wolsztyn, choć mająca status nieczynnej, jeszcze jest). Tu również skorzystałem z dokładnej, internetowej, przedwojennej mapy Polski. Przystanek był położony ok 1 km na południe od Chotkowa, na drodze do Jelenina.

Przystanek Chotków leżał gdzieś na tej zielonej łące, kawałek za przejazdem kolejowym. Zlikwidowano go zaraz po wojnie

Chotków - przystanek 1

Chotków - przystanek 2

 

Tor biegnie po niewielkim nasypie. Gdzieś tam musiał być peron

Chotków - przystanek 3

 

A to już sam przejazd kolejowy nieopodal

Chotków - przystanek 4

Chotków - przystanek 5

Chotków - przystanek 6

Zatem w tym wpisie trochę więcej kolei. Oprócz zielonych łąk widać też szyny

sobota, 17 czerwca 2017
Po dłuższej analizie

Zanim wyruszyłem w trasę, dosyć długo studiowałem dostępną mapę Chotkowa z 1933 roku. Chciałem zlokalizować dawny przystanek kolejowy Chotków Wieś - stanowiący część zamkniętej po II wojnie linii Zielona Góra - Szprotawa. Dwa lata temu pokazywałem pozostałości po wiadukcie kolejowym (zob. tutaj). Ze znalezieniem przystanku miałem trochę większy kłopot, gdyż układ dróg był w tamtych latach znacznie różniący się od obecnego. Ale myślę, że moja analiza była w miarę trafna.

Jak do wielu przystanków wiejskich na tych terenach - prowadziła droga z kamienia. Przed wojną przystanek nosił niemiecką nazwę Hertwigswaldau Dorf. Po wojnie miał przez krótki okres tymczasowe nazwy: Jadwiżyn Wieś (1945 - 1947), oraz Snowidza Wieś (1947 - 1948). Zaraz potem linia została zamknięta

Chotków Wieś 1

 

Tor musiał biec po tym niewielkim nasypie z prawej strony

Chotków Wieś 2

 

Gdy odwróciłem się o 180 stopni - tor jest po lewej stronie. Biegł mniej więcej pomiędzy widocznymi na pierwszym planie krzewami oraz przez wytarte w trawie miejsce. Peron przystanku prawdopodobnie był położony między tymi krzewami a widocznym dalej domkiem. Całkiem po prawej stronie (czyli już za torami) widoczny w trawie ślad ścieżki, która istniała jeszcze przed wojną. Czy to wytarte w trawie miejsce było przejazdem kolejowym? Tego nie mogę stwierdzić. Ale na pewno przejazd istniał zaraz przy domku, co widać szczególnie na ostatniej fotografii

Chotków Wieś 3

 

Widoczna ścieżka - ta sama, co na poprzednim zdjęciu. Tor i stacja były po lewej stronie. Przy ścieżce widoczne są jeszcze białe słupki wytyczające zakręt w lewo, za którym był przejazd kolejowy

Chotków Wieś 4

To tyle, co udało mi się zbadać. Chociaż na zdjęciach jest niemal "sama zieleń traw" - wpis zaliczam do "kolejowych"

poniedziałek, 12 czerwca 2017
Wieś odwiedzona w konkretnym celu

Trasę specjalnie zaplanowałem przez miejscowość Chotków (woj. lubuskie). Cel: wyszukać nieistniejące już stacje kolejowe. Ale o tym w następnych postach. Tymczasem przejeżdżam przez miejscowość. Droga w stronę Jelenina

Chotków 1

 

...oraz zielony dom

Chotków 2

Tagi: wioski
21:10, jalu66 , wioski
Link Komentarze (1) »