| < Sierpień 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
O autorze
Tekst alternatywny Tekst alternatywny Tekst alternatywny
Fotoblog podróżniczo - kolejowy
niedziela, 12 sierpnia 2018
Kolej żelazna

Kolej żelazna - to i żelazny most :) Ten w Głogowie otwarto w 1858 roku, wraz z oddaniem do użytku linii kolejowej do Leszna. Najstarsze zachowane zdjęcie tego mostu, prawdopodobnie z dnia otwarcia linii, można zobaczyć tutaj. Natomiast dzisiaj wygląda trochę inaczej:

Głogów - most kolejowy 1

 

Widok w kierunku stacji kolejowej

Głogów - most kolejowy 2

Głogów - most kolejowy 3

 

Widok w kierunku Leszna. Ruch pasażerski zawieszono tu w 2011 roku. Kursują tylko pociągi towarowe, a od czasu do czasu turystyczne pociągi Tur-Kol'u. Używany jest tylko jeden tor, drugi już dosyć mocno porośnięty trawą i krzewami. Trochę dalej tory odgałęziały się jeszcze w dwóch kierunkach: Bojanowa i Kolska, ale te już dawno są zlikwidowane

Głogów - most kolejowy 4

czwartek, 09 sierpnia 2018
Ukryta kolej czyli nietypowe rozwiązanie

Na wschód od stacji kolejowej w Głogowie tory rozbiegają się w dwóch kierunkach, a po między nimi biegnie ulica Topolowa. Widok z wiaduktu na zelektryfikowaną linię w kierunku Wrocławia oraz Legnicy. Jak widać jeden tor jest w remoncie

Głogów - tory z ul. Topolowej 1

 

Również ten sam szlak, z tym że w kierunku stacji Głogów i widziany z poziomu torów

Głogów - tory z ul. Topolowej 2

 

Natomiast te tory robiłem z przejazdu kolejowego przy ul. Topolowej. W prawo: kierunek Wschowa i Leszno. Zaraz za przejazdem tory skręcają i biegną mostem przez Odrę

Głogów - tory z ul. Topolowej 3

 

Te same tory widziane w kierunku stacji kolejowej. W oddali widać estakadę przejścia nad peronami, a nieco bliżej - ostatnie słupki trakcji elektrycznej w obrębie stacji. Linia do Leszna nie jest zelektryfikowana

Głogów - tory z ul. Topolowej 4

Głogów - tory z ul. Topolowej 5

 

Odrzanka - czyli linia do Wrocławia - kilkaset metrów dalej. Tu zastosowano ciekawe rozwiązanie: jeden z torów biegnie tunelem, który wybudowano jako umocnienie skarpy nad rzeką. Na boku wykonano liczne podcienia, widoczne na zdjęciu. Pociągi przejeżdżają tędy z głośnym dudnieniem, dobrze słyszanym nawet po drugiej stronie Odry. Okolice ulic Nadbrzeżnej i Nadodrzańskiej

Głogów - tory w tunelu 1

Głogów - tory w tunelu 2

Głogów - tory w tunelu 3

 

Trafił mi się nawet wyjeżdżający z tunelu pociąg do Przemyśla. Tu również widać remont toru, a pociąg jedzie po niewłaściwym

Głogów - tory w tunelu 4

wtorek, 07 sierpnia 2018
Jedna z pierwszych

Kolej w Polsce istnieje od roku 1842, natomiast stacja kolejowa w Głogowie została uruchomiona zaledwie 4 lata później - w 1846 r. Można więc ją uznać za jedną z pierwszych. Powstała wraz z oddaniem linii kolejowej do Żagania i dalej do Jankowej Żagańskiej. Aktualnie istniejący budynek dworca wybudowano w 1935 roku i jest już trzecim budynkiem. Poprzedni wyglądał tak, a co do pierwszego - nie wiem, czy zachowały się jakieś ryciny.

Budynek głogowskiej stacji od strony Placu Tysiąclecia, oraz jego wnętrze

Głogów - budynek stacji 1

Głogów - budynek stacji 2

Głogów - budynek stacji 3

 

Między budynkiem stacji a peronami znajduje się grupa torów towarowych i bocznic, toteż do peronów prowadzi długie, nadziemne przejście

Głogów - przejście nad torami 1

Głogów - przejście nad torami 2

 

Widok z okna nadziemnej estakady na tory towarowe i bocznice

Głogów - przejście nad torami 3

 

Widok na estakadę z peronów

Głogów - perony 1

Głogów - perony 2

 

Perony. Tylko dwa z nich są zadaszone. Nie wszystkie tory są zelektryfikowane. Peron trzeci jest peronem jednokrawędziowym

Głogów - perony 3

Głogów - perony 4

Głogów - perony 5

Głogów - perony 6

Głogów - perony 7

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 404